Képzeld el, hogy építkezel. Nem te rakod a téglákat, de te mondod meg, milyen legyen az otthonod. Az álomotthonod. Egy weboldal pont ilyen. A kivitelező pedig a webdesigner. Ezért nem mindegy, kit engedsz be a digitális nappalidba.
Ebben a cikkben végigvezetlek azokon a szempontokon, amik segítenek jó döntést hozni. Olyat, amit nem bánsz meg két év múlva, amikor már a Google-ről jön a forgalom, a feliratkozók pedig özönlenek, mint a frissen főzött kávé illata egy borongós hétfő reggelen.
Útmutató kezdőknek és újrakezdőknek
1. Tudd, hogy mire van szükséged – és mire nincs
Mielőtt egyáltalán keresgélni kezdenél, ülj le magaddal egy kávéra, és tedd fel a nagy kérdést: miért van szükségem weboldalra?
- Információátadás? (pl. szolgáltatás bemutatása)
- Értékesítés? (pl. webshop)
- Bizalomépítés? (pl. blog, sztorik)
- Automatizálás? (pl. e-mail lista, időpontfoglalás)
Ehhez társul egy másik: mekkora büdzsével számolsz? Ez nem azért fontos, mert minden webdesigner pénzéhes – hanem mert ez határozza meg, milyen szintű technikai és vizuális megoldások férnek bele.
És persze: ki a célközönséged? A webes stílusa, UX (felhasználói élmény) és a szövegek hangvétele is rájuk kell rezonáljon.
Egy jó webdesigner már itt kérdezni kezd. Ha nem kérdez, hanem „csomagot” kínál, fuss!
2. Nézd meg, mit tett le az asztalra (avagy: a portfólió mindent elmond)
A portfólió egy webdesigner névjegykártyája. Ne csak azt nézd, hogy tetszik-e, amit látsz – hanem hogy mennyire illik hozzád:
- Van hasonló iparági projektje?
- Tud finoman bánni a színekkel és térközökkel?
- Átláthatóak a weboldalai, logikus a felépítésük?
Ne félj kérdezni! Ha valami tetszik, mondd meg. Ha valami hiányzik, kérdezd meg, miért.
3. Kommunikáció: beszélget vagy csak beszél?
A jó webdesigner nem csak kivitelez, hanem partner a gondolkodásban. Figyelj arra, hogyan kommunikál:
-
-
-
- Időben válaszol?
- Érthetően fogalmaz?
- Türelmes a kérdéseiddel?
- Rákérdez a céljaidra, ügyfeleidre, stratégiádra?
-
-
Ez nem csak kényelmi szempont. Egy weboldal nem csak „kirakat”, hanem rendszer – és a rendszer csak akkor működik, ha a háttérben ember-ember kapcsolatok építik.
4. Technikai tudás és szemlélet
Webdesigner vagy fejlesztő? Nos, nem ugyanaz. A webdesigner felelős a megjelenésért, a fejlesztő a működésért. Persze sokan vannak, akik mindkettőt viszik – de fontos tudni, hol húzódnak a kompetenciahatárok.
Amit kérdezz:
- Milyen rendszerben dolgozik? (pl. WordPress, Webflow, Shopify)
- Kódol vagy sablonokat használ? (Mindkettő jó lehet – attól függ, mire van szükséged.)
- Ért a SEO-hoz? (= keresőoptimalizálás: segít, hogy a weboldalad megtalálják a Google-ben)
- Tud alapvető marketingautomatizálást integrálni? (pl. hírlevél, popup, ajándék letöltés)
5. Árak, szerződés, garancia
Egy korrekt webdesigner átlátható ajánlatot ad. Nincsenek rejtett költségek, minden tételesen szerepel:
- Tervezés
- Kivitelezés
- Tárhely, domain
- Frissítés, karbantartás
Kérj szerződést! Ez nem bizalmatlanság, hanem biztonság mindkét félnek. És garancia? Egy korrekt webes vállalja, ha hibázik – és kijavítja.
6. Ajánlások, vélemények, érzések
Ha van ismerősöd, akinek van szép és jól működő weboldala, kérdezd meg, ki készítette. A személyes ajánlás aranyat ér.
De az sem baj, ha „csak” Google-értékeléseket olvasol, Facebook-csoportokban kérdezel vagy utánanézel a nevüknek.
És figyelj az érzéseidre! Egy webdesigner nemcsak szolgáltató, hanem partner. Ha már az elején nem jó a dinamika, az ritkán lesz jobb később.
7. Mikor NE válassz valakit)
Egy kis piros zászló még nem a világ vége – de ha többet is látsz, érdemes továbblépni:
- „Egy hét alatt kész lesz.” (Komplexebb weboldal nem lesz minőségi ilyen gyorsan.)
- „Majd ő megírja a szöveget is.” (Ha nem ismeri a célpiacodat, hogyan írná meg hitelesen?)
- „A SEO nem számít, úgysem hoz ügyfelet.” (Itt ideje elbúcsúzni.)
- „Nem kell szerződés, megbízunk egymásban.” (Szép gondolat, de nem üzlet.)
8. Milyen egy jó webes kivitelező?
Egy jó webdesigner…
- kérdez
- edukál
- gondolkodik
- figyel rád és az ügyfeleidre
- látja a nagy képet, de figyel a részletekre
- nem sablonban, hanem megoldásban gondolkodik
- és igen, végigvezet a folyamaton, nem hagy egyedül a döntésekkel
Összefoglalás – és egy kis útravaló
Webdesignert választani kicsit olyan, mint fodrászt keresni esküvő előtt. Nem csak az a fontos, hogy ügyes-e, hanem hogy érzi-e, mi áll jól neked. Ehhez viszont neked is tudnod kell, ki vagy, mire van szükséged, és mi az a stílus, ami igazán rólad szól.
Ha csak egy dolgot viszel magaddal ebből a cikkből, legyen ez:
A jó webes nem a legolcsóbb, hanem az, aki segít a céljaidat elérni.
És ha úgy érzed, most már tisztábban látsz, akkor hajrá: vágj bele a keresésbe! A következő webes partnered lehet, hogy épp egy kattintásra van.
Ha tetszett a cikk, és úgy érzed, megérett benned a gondolat, hogy új weboldalt készíts, nézz körül a Maze WebArt szolgáltatásai között vagy foglalj időpontot egy díjmentes beszélgetésre – talán pont én leszek az, aki segít megmutatni a világnak, ki vagy valójában
Írj nekem!
